اپلیکیشن گوشی هوشمند برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا

16  مه 2017- یک برنامه ی واقعیت افزوده بمنظور مدیریت داروهای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا در استرالیا ارائه شد.

واقعیت افزوده یا به اختصار  AR،  نمایی از یک محیط فیزیکی در دنیای واقعی است که با اطلاعات دیجیتال ادغام شده است، این کار با تولید داده های دنیای واقعی و سپس فراهم کردن اطلاعات دیجیتال برای پوشش داده های جدید در روی آن، انجام می شود. برخلاف واقعیت مجازی(Virtual Reality)  که یک نمای کاملا مصنوعی از محیط ایجاد می‌کند، واقعیت افزوده اطلاعات جدیدی را به محیط واقعی پیرامون فرد می‌افزاید.

دکتر علیرضا احمدوند، پژوهشگر دانشگاه فناوری کوئینزلند(QUT) و همکارانش در حال بررسی بهترین روش استفاده از واقعیت افزوده برای کمک به افرادی از جمله افراد مبتلا به دیابت هستند که نیاز به مصرف انواع مختلفی از داروها در یک زمان دارند.

دکتر احمدوند گفت: یک فرد دیابتی گاهی به طور میانگین، هشت دارو را باید در یک زمان مصرف کند، از جمله : داروهای کاهنده ی قند خون، داروهای پایین آورنده کلسترول خون، آسپیرین، داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب یا داروهایی که برای کنترل وزن می باشند.

پیگیری تمام توصیه ها، درک آنها و توانایی در پرسیدن سوالات درست، چالش های عمده ای هستند که افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا با آنها روبرو هستند. AR امکان استفاده از گوشی های هوشمند را برای دادن اطلاعات در مورد داروهای خاص در یک شکل مناسب با میزان درک هر بیمار از طریق یک راه مناسب و به موقع به ارمغان آورده است.

احمدوند افزود: انطباق بیماران با درمانهای دارویی اغلب کم است و داروها ممکن است در زمان مورد نظر در میان افرادی که مجبور به مصرف چند دارو همزمان هستند، مصرف نشود، اما استفاده از گوشی های هوشمند راه های جدیدی را برای ارائه ی مراقبت های بهداشتی و کمک به مردم برای مدیریت شرایط بهداشتی آنها فراهم کرده است.

برنامه های گوشی های هوشمند همچنین این فرصت را به مردم می دهند که بتوانند به خطوط تلفنی "مساعدت دیابت" تماس گرفته و یا پیام ارسال کنند، یا سوالی را در مورد داروی خود بپرسند.

بیماران تعداد زیادی توصیه ی حرفه ای در سطح بالا دریافت می کنند اما در لحظه ی مصرف دارو تنها هستند، این اپلیکیشن، راه حلی برای راهنمایی بیماران برای مدیریت مصرف داروها ارائه می دهد.

این برنامه، امکان برقراری ارتباط، ارسال پیام و یا تماس مستقیم با خطوط اعتباری مساعدت دیابت را فراهم می کند، بیماران می توانند در صورت شک در انجام کاری یا فراموش نمودن  داروهای خود و یا سوال در مورد عوارض جانبی آنها، از این برنامه کمک بگیرند.

ما امیدواریم که این برنامه، پیچیدگی مدیریت داروها را کاهش و انطباق با داروها را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا، با بهبود درک این بیماریها، افزایش دهد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/may/smartphone-app-set-to-help-people-with-type-2-diabetes-and-high-blood-pressure-90396668.html